Nya Midnight
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Senaste ämnen
» Är någon här?
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptysön jan 13, 2019 1:11 am av Kaä

» OKEJ VAD HAR HÄNT FÖR BÖVELEN
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptymån aug 15, 2011 7:08 pm av Wartem

» Honouring of the Elder in Arviat
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptytor apr 14, 2011 10:32 pm av Wartem

» Ipad 3
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptyons apr 13, 2011 8:44 pm av Wartem

» Post?! Brevlåda?!
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptyons apr 13, 2011 7:39 pm av testadmin

» Dagens båt
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptyons apr 13, 2011 7:37 pm av testadmin

» NYA KLANER
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptysön apr 10, 2011 9:32 am av Wartem

» Rickrolled? D:
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptysön apr 10, 2011 9:16 am av Wartem

» 3:e värvning. ;D
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptysön apr 10, 2011 9:14 am av Wartem

» 2000 granplantor dumpade i skogen
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptysön apr 10, 2011 9:12 am av Wartem

» GRATTIS, NILS!!!
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptysön apr 10, 2011 12:23 am av testadmin

» Länktips;xD
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptysön apr 10, 2011 12:20 am av testadmin

» SMÖRET ÄR SLUT
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptyfre apr 08, 2011 11:27 pm av testadmin

» ALV - no longer fjortis!
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptyfre apr 08, 2011 3:46 pm av Brownie

» Bildkriget!
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptyfre apr 08, 2011 2:58 pm av testadmin

» foods
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptyfre apr 08, 2011 2:53 pm av testadmin

» Med plutonium tvingar vi dansken på knä!
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptyfre apr 08, 2011 2:50 pm av testadmin

» Dagens låt
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptymån apr 04, 2011 9:49 pm av Wartem

» Non-swedes, check this thread out
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptymån apr 04, 2011 6:39 am av Brownie

» Fußball
Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Emptysön apr 03, 2011 7:31 pm av ottgra

Sök

Visa resultat som:

Rechercher Avancerad sökning

Logga in

Jag har glömt mitt lösenord

Statistik
Vi har 54 registrerade användare.
Vår nyaste användare: scarhead

Våra användare har skrivit totalt 18367 inlägg i 774 ämnen
Länkar
free forumfree forum
Chattrum

[ Copy this | Start New | Full Size ]

Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott

+4
Sackman
macke
Wartem
Minna
8 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Empty Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott

Inlägg av Minna sön mar 21, 2010 2:44 pm

Vad är tid? :)

Det är en klassisk filosofifråga. ^^ Är det någon som kan svara?
Du kan inte säga "tid är tiden som går" För vad är "tiden" som går? ;)

Min pappa är doktor i ämnet filosofi och teologi. Han har skrivit 2 böcker om teologi och jobbar som lärare i teologi i Gävle... :\ (Han åker båt till sverige 2 gånger i veckan och är borta ganska mycket. :( ) (P.S Teologi är som filosofi, fast man filosoferar om religion.)

Jag tycker filosofi är ganska intressant. ^^ Det finns inget rätt och fel, så man behöver inte vara rädd för att slänga ut sig konstiga saker. x)

Delade på tråden eftersom du började på ett nytt ämne.
Macke: OT FTW står för off topic for the win
// Wartem
Minna
Minna
Veteran
Veteran

Poäng : 6

Sysselsättning : Allt.

http://www.aland.com

Till överst på sidan Gå ner

Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Empty Sv: Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott

Inlägg av Wartem sön mar 21, 2010 6:48 pm

Tid är en storhet som inverkar när programmet körs. När tiden inverkar så kan händelser ske.
Wartem
Wartem
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Poäng : 4

Sysselsättning : Systemutvecklare

Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott Empty Sv: Vad är tid? Vad är kaffe? Gott kort och gott

Inlägg av Minna sön mar 21, 2010 6:58 pm

Oj. :P Sorry för at jag bytte ämne, jag tänkte inte på att det var seriösa! :o

Men iaf, jag tycker att tiden är livet som passerar, och alla händelser som händer. ^^

Men egentligen kanske inte tiden finns? Det är ju bara vi som räknar hur livet passerar? Tid är ju bara ett namn, precis som t.ex minut. Det är väl bara ett räknesätt?
Minna
Minna
Veteran
Veteran

Inlägg av Wartem sön mar 21, 2010 7:06 pm

Minna skrev:Oj. :P Sorry för at jag bytte ämne, jag tänkte inte på att det var seriösa! :o

Men iaf, jag tycker att tiden är livet som passerar, och alla händelser som händer. ^^

Men egentligen kanske inte tiden finns? Det är ju bara vi som räknar hur livet passerar? Tid är ju bara ett namn, precis som t.ex minut. Det är väl bara ett räknesätt?

Vi har satt ett namn på tiden men det finns ändå. Teoretiskt så skulle inverkan av tiden kunna försvinna om den stoppas. Hur vet du om tiden pausats någon gång? Hur skulle vi veta? Tiden finns. Universum är lika oändlig som antal händelser som kan ske under en tidsrymd.
Wartem
Wartem
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Sysselsättning : Systemutvecklare

Inlägg av macke sön mar 21, 2010 7:29 pm

Tiden är som universum, oändlig.
macke
macke
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Poäng : 3

Sysselsättning : Hockeyslutspelet 2011

http://hattrick.org/

Inlägg av Gäst mån mar 22, 2010 6:34 am

Tid är som i stort sätt allting annat på världen. Obeskrivbart :) Man kan aldrig veta, och vi kommer aldrig få veta. Och allting är individuellt dessutom. Hur vet vi att vi inte är styrda av några konstiga varelser någonstans? Vi kanske är ett dataspel? Man kan aldrig veta. Egentligen, vad är vetenskap över huvud taget? Det är inte säkert att de har rätt i allt ^^
Nu kom jag lite off topic, men jag tycker att det hör ihop ^^

Allt är inte vad det ser ut att vara.. ^^

Gäst
Gäst

Inlägg av Minna mån mar 22, 2010 6:56 am

Wartem skrev:
Minna skrev:Oj. :P Sorry för at jag bytte ämne, jag tänkte inte på att det var seriösa! :o

Vi har satt ett namn på tiden men det finns ändå. Teoretiskt så skulle inverkan av tiden kunna försvinna om den stoppas. Hur vet du om tiden pausats någon gång? Hur skulle vi veta? Tiden finns. Universum är lika oändlig som antal händelser som kan ske under en tidsrymd.

Ja, det har du rätt i. :)

Man kan ju inte känna av tiden, men man åldras ju? Man kan ju inte känna av ett "vinddrag" från tiden, men man blir ju äldre. Det är väl det som är beviset att tiden finns - att man blir äldre. Om tiden inte skulle gå, så skulle vi kanske vara evigt unga? Eller, det vet vi ju inte. Man har ju aldrig testat?

Och som Brownie sade -Man kan egentligen inte veta om den finns! :o Det är upp till en själv, vad man vill tro om tiden. :)

(Höhö, vi på MN borde ge ut en bok. :P "Finns tiden och pingstfingrar?" )
Minna
Minna
Veteran
Veteran

Inlägg av Gäst mån mar 22, 2010 2:39 pm

Oui : 3
Det finns oerhört många funderingar att fundera på ^^ Man kan bli galen av att fundera för mycket på dem. Tror jag håller på och bli det. :] Men jag tror inte att det finns ett exakt, direkt och helt och hållet svar på dessa filosofiska funderingar ^^

Gäst
Gäst

Inlägg av Sackman mån mar 22, 2010 3:28 pm

Om universum inte har ett slut, behöver det inte betyda att det är oändligt. [Jak förklarar om någon undrar, höhö.]
Sackman
Sackman
Veteran
Veteran

Sysselsättning : Våfflor

Inlägg av ottgra mån mar 22, 2010 3:46 pm

Sackman skrev:Om universum inte har ett slut, behöver det inte betyda att det är oändligt. [Jak förklarar om någon undrar, höhö.]
menar du typ som jorden, den är ju rund. och hur man än springer runt den så finns det inget som säger stop? och jorden är ju inte oändlig... :) jag fattar inte va? känns som det xD

tid är som ett oförutsägbart schema som aldrig tar slut :)
detta är en konstig tanke, jag vet: tiden kan också vara en nedräkning tills det tar stop. (2012, yeah) detta på slutet blev konstigt med tanke på att jag inte tror på jordens undergång... :)

ottgra
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Sysselsättning : Lite olika

Inlägg av Sackman mån mar 22, 2010 3:48 pm

ottgra skrev:
Sackman skrev:Om universum inte har ett slut, behöver det inte betyda att det är oändligt. [Jak förklarar om någon undrar, höhö.]
menar du typ som jorden, den är ju rund. och hur man än springer runt den så finns det inget som säger stop?

Ja, om Universum är som en cirkel har den ju inget början och inget slut.
Sackman
Sackman
Veteran
Veteran

Inlägg av Bat Masterson. mån mar 22, 2010 4:14 pm

Vad heter böckerna din pappa har skrivit då? :D
Bat Masterson.
Bat Masterson.
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Poäng : 1

Sysselsättning : ladda korvar

Inlägg av macke mån mar 22, 2010 4:15 pm

Bat Masterson. skrev:Vad heter böckerna din pappa har skrivit då? :D

Vad är tid? och Tid=vad? :lol:
macke
macke
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Inlägg av Minna mån mar 22, 2010 4:48 pm

Haha, nä, han har inte skrivit böcker om sådant. ;) (=()

Han har skrivit "tråkiga" böcker som "Ateismens fall" och "den profana kulturens gud"! xD Fråga mig inte vad dom handlar om, eller vad det betyder. xD Jag har inte läst dom. ;)

Sorry för lite off topic. ;)
Minna
Minna
Veteran
Veteran

Inlägg av macke mån mar 22, 2010 5:38 pm

Minna skrev:Haha, nä, han har inte skrivit böcker om sådant. ;) (=()

Han har skrivit "tråkiga" böcker som "Ateismens fall" och "den profana kulturens gud"! xD Fråga mig inte vad dom handlar om, eller vad det betyder. xD Jag har inte läst dom. ;)

Inte läst dem? Är det såna där tråkiga böcker på typ 300 sidor om kompicerade saker? xD
macke
macke
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Inlägg av Gäst mån mar 22, 2010 10:00 pm

Är jag extremt boknördig som säger "Låter intressant"? : 3 ^^

Gäst
Gäst

Inlägg av macke tis mar 23, 2010 4:21 pm

Brownie skrev:Är jag extremt boknördig som säger "Låter intressant"? : 3 ^^

Säger man inte bokmal? :roll:
macke
macke
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Inlägg av Ludant tis mar 23, 2010 5:46 pm

Filofise ganska mycke...
Jag tror att långt borta i en annan dimesion fins det ett liv som är kanske på 1600-talet.(kanske låter konstigt)
Ludant
Ludant
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Sysselsättning : Scoting, trumpet, hattrick och midnight.

Inlägg av macke tis mar 23, 2010 6:15 pm

Ludant skrev:Filofise ganska mycke...
Jag tror att långt borta i en annan dimesion fins det ett liv som är kanske på 1600-talet.(kanske låter konstigt)

Tänk om det gör det! O.o Isåfall skulle Sverige vara en etormakt och U.S.A skulle inte finnas! :D
macke
macke
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Inlägg av KalleAnkaFanet tis mar 23, 2010 10:23 pm

Haha du och din pappa verkar vara väldigt intressanta, tycker jag.^^ Och jag tycker också, som Brownie, att böckerna verkar vara intressanta... (hehee läser förresten en väldigt tungläst bok just nu:P)

Åter till ämnet. Tid är en intressant diskussionsfråga, och tre ord som dyker upp i min hjärna nästan varje dag nu för tiden, är just senare, nu och då... "jag kommer befinna mig där, senare..." "Eller egentligen så står jag där just nu..." "men, förresten, det är ju bara ett minne, från då..." "nej, inte ens ett minne, jag lever inte..." "men om jag inte lever... hur kan jag då tänka... tänker jag ens... jag kanske bara tänkte... eller så ska jag tänka..." Och så fortsätter det sådär, för varje gång jag tror mig ha tagit ett steg framåt, kraschar något och jag är tillbaka på steg ett igen. Okej, det där lät väl helflummigt, det är väl självklart att nu är nu, o.s.v., men, nej... ändå är det sådant jag tenderar att haka upp mig på!XD Tänk om det vi kallar "forntid" egentligen inte fortfarande är i vad vi kallar "nutid" och om "framtiden" inte också befinner sig där... Låter jag helkorkad just nu?:D

Sedan kan man ju koppla tiden till medvetande. Vi har ju t.ex. ingen uppfattning om tiden, omfattande miljarder år, som rusade förbi innan vi var födda. Samtidigt finns det bevis för att den tiden har existerat.
Om vi tänker oss en värld, där inget liv existerar, skulle där inte heller tiden registreras... vad som än hände, skulle där inte finnas någon som bevittnade det, ingen som "upplevde tiden"... Vart vill jag komma? Ja, du... kanske borde tiden räknas till vårt medvetande. Jag lever ju nu (liksom ni, förmodligen^^), Medan de som föds om tusen år, inte uppfattar en sekund av den gångna tiden, (det kan vi ju förstås inte veta, våra liv går kanske i kretsloppet, de också...) och anser alltså att de just precis nu lever i nuet, fastän de i vårat medvetande inte föds förrän om tusen år...
KalleAnkaFanet
KalleAnkaFanet
Medlem
Medlem

Inlägg av Gäst ons mar 24, 2010 6:06 am

Jag tycker inte att du låter helflummig ^^ Off topic igen; Vad läser du för bok? :D

Well. Tyckte kaf förklarade detta bra :] Men vem är det som har bestämt hur långt allting ska vara då? D: Hur lång en minut ska vara, en timme, en dag, ett år etc. Haha ^^ När Micke (brorsan), hans kompis och jag umgicks en dag så fick vi plötsligt tråkigt^^ Då är ju dessa killar väldigt duktiga på att räkna ut saker som inte har någon som helst nytta. Så vi tog och räknade ut och funderade på hur långt allting skulle vara om en dag var ett år. Och vilket årtal skulle vi vara uppe i då? Vi satt och räknade ut det, och fick ett svar på alla sådana frågor vi hade på det, som hur långt skulle en minut vara? etc ^^ Okej, detta var kanske lite off topic, men det handlar om tid ^^

Gäst
Gäst

Inlägg av Minna ons mar 24, 2010 2:19 pm

macke skrev:
Minna skrev:Haha, nä, han har inte skrivit böcker om sådant. ;) (=()

Inte läst dem? Är det såna där tråkiga böcker på typ 300 sidor om kompicerade saker? xD
Typ. :)

Brownie skrev:Är jag extremt boknördig som säger "Låter intressant"? : 3 ^^
Nä, alla har vi olika smak. :) Det skulle vara coolt om man gillade den typen av böcker. ^^

KalleAnkaFanet skrev:Haha du och din pappa verkar vara väldigt intressanta, tycker jag.^^ Och jag tycker också, som Brownie, att böckerna verkar vara intressanta... (hehee läser förresten en väldigt tungläst bok just nu:P)

Åter till ämnet. Tid är en intressant diskussionsfråga, och tre ord som dyker upp i min hjärna nästan varje dag nu för tiden, är just senare, nu och då... "jag kommer befinna mig där, senare..." "Eller egentligen så står jag där just nu..." "men, förresten, det är ju bara ett minne, från då..." "nej, inte ens ett minne, jag lever inte..." "men om jag inte lever... hur kan jag då tänka... tänker jag ens... jag kanske bara tänkte... eller så ska jag tänka..." Och så fortsätter det sådär, för varje gång jag tror mig ha tagit ett steg framåt, kraschar något och jag är tillbaka på steg ett igen. Okej, det där lät väl helflummigt, det är väl självklart att nu är nu, o.s.v., men, nej... ändå är det sådant jag tenderar att haka upp mig på!XD Tänk om det vi kallar "forntid" egentligen inte fortfarande är i vad vi kallar "nutid" och om "framtiden" inte också befinner sig där... Låter jag helkorkad just nu?:D

Sedan kan man ju koppla tiden till medvetande. Vi har ju t.ex. ingen uppfattning om tiden, omfattande miljarder år, som rusade förbi innan vi var födda. Samtidigt finns det bevis för att den tiden har existerat.
Om vi tänker oss en värld, där inget liv existerar, skulle där inte heller tiden registreras... vad som än hände, skulle där inte finnas någon som bevittnade det, ingen som "upplevde tiden"... Vart vill jag komma? Ja, du... kanske borde tiden räknas till vårt medvetande. Jag lever ju nu (liksom ni, förmodligen^^), Medan de som föds om tusen år, inte uppfattar en sekund av den gångna tiden, (det kan vi ju förstås inte veta, våra liv går kanske i kretsloppet, de också...) och anser alltså att de just precis nu lever i nuet, fastän de i vårat medvetande inte föds förrän om tusen år...

Wow! :D Jag är imponerad! Du borde jobba som filosof(och tecknare)! :D
Intressant teori! : 3
Minna
Minna
Veteran
Veteran

Inlägg av KalleAnkaFanet ons mar 24, 2010 4:25 pm

Brownie: Jag läser "Drömtydning", av Sigmund Freud. En 700 sidors bok bestående av samlade skrifter innefattande Freud och andras teorier och tolkningar om våra drömmar. Intressant, men resulterar iaf för min del i huvudvärk XD
Hihi, din brorsa och hans kompis låter precis som min brorsa och min pappa^^ Brorsan räknade t.ex. ut hur många kombinationer det skulle kunna göras med våra svenska registreringsnummer... xP Vid middagen sitter de alltid och snackar fysik och matematik... Det underliga är, att det alltid är jag som leder in dem på det, bara för att jag alltid måste vara så nyfiken och ställa frågor vars svar leder till en lååång diskussion om matematiska teorier och formler! =_= ;P

Minna: Hah, nu blev jag glad, det där tar jag som en komplimang:D

Förresten,på SO:n har jag valt att fördjupa mig om Antikens filosofi. Där har jag givetvis skrivit om Platon, en av Sokrates lärjungar. Hans teori var att vi lever i en s.k. "Sinnesvärld", där allting "flyter", d.v.s. hela tiden förändras, och att här inte finns något bestående "urämne", som de flesta naturfilosoferna ansåg (luft, eld, vatten, jord). Däremot, så finns det en "Sann värld", där inget förändras, och där tiden inte existerar. Idévärlden, kallade han den. Sinnesvärlden är bara en simpel kopia av den tidlösa världen. personligen är jag emot den teorin, egentligen har jag inget särskilt bra motargument, jag är bara barnslig och vill inte se vår underbara värld som en enkel kopiaXD Vad tycker ni? :)
KalleAnkaFanet
KalleAnkaFanet
Medlem
Medlem

Inlägg av Sackman ons mar 24, 2010 6:42 pm

KalleAnkaFanet skrev: Förresten,på SO:n har jag valt att fördjupa mig om Antikens filosofi. Där har jag givetvis skrivit om Platon, en av Sokrates lärjungar. Hans teori var att vi lever i en s.k. "Sinnesvärld", där allting "flyter", d.v.s. hela tiden förändras, och att här inte finns något bestående "urämne", som de flesta naturfilosoferna ansåg (luft, eld, vatten, jord). Däremot, så finns det en "Sann värld", där inget förändras, och där tiden inte existerar. Idévärlden, kallade han den. Sinnesvärlden är bara en simpel kopia av den tidlösa världen. personligen är jag emot den teorin, egentligen har jag inget särskilt bra motargument, jag är bara barnslig och vill inte se vår underbara värld som en enkel kopiaXD Vad tycker ni?

Jag vet inte, man kan aldrig vara säker! Grekerna hade för sig rätt så mycket, men jag tror att det kan vara fullständigt möjligt att det finns parallella världar.
Sackman
Sackman
Veteran
Veteran

Inlägg av KalleAnkaFanet ons mar 24, 2010 8:51 pm

Sackman skrev:
KalleAnkaFanet skrev: Förresten,på SO:n har jag valt att fördjupa mig om Antikens filosofi. Där har jag givetvis skrivit om Platon, en av Sokrates lärjungar. Hans teori var att vi lever i en s.k. "Sinnesvärld", där allting "flyter", d.v.s. hela tiden förändras, och att här inte finns något bestående "urämne", som de flesta naturfilosoferna ansåg (luft, eld, vatten, jord). Däremot, så finns det en "Sann värld", där inget förändras, och där tiden inte existerar. Idévärlden, kallade han den. Sinnesvärlden är bara en simpel kopia av den tidlösa världen. personligen är jag emot den teorin, egentligen har jag inget särskilt bra motargument, jag är bara barnslig och vill inte se vår underbara värld som en enkel kopiaXD Vad tycker ni?

Jag vet inte, man kan aldrig vara säker! Grekerna hade för sig rätt så mycket, men jag tror att det kan vara fullständigt möjligt att det finns parallella världar.

Samma här^^ Synd bara att teorierna om dimensioner som bildas är så krångliga;/

Nu när vi kom in på stora universum förresten, är det inte fascinerande att om vi reser till en stjärna 7000 år bort, och sedan riktar in ett jätte zoombart teleskop mot lilla Sverige på den något lite större men ändå lilla Jorden, så kommer vi se Jorden som den såg ut för 7000 år sedan, det vill säga som ett stenålderssamhälle? Okej, det visste ni säkert redan, och visst, det har att göra med ljuset, men ändå... Wow.
KalleAnkaFanet
KalleAnkaFanet
Medlem
Medlem

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet