Nya Midnight
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Liknande ämnen
    Senaste ämnen
    » Är någon här?
    iPad Emptysön jan 13, 2019 1:11 am av Kaä

    » OKEJ VAD HAR HÄNT FÖR BÖVELEN
    iPad Emptymån aug 15, 2011 7:08 pm av Wartem

    » Honouring of the Elder in Arviat
    iPad Emptytor apr 14, 2011 10:32 pm av Wartem

    » Ipad 3
    iPad Emptyons apr 13, 2011 8:44 pm av Wartem

    » Post?! Brevlåda?!
    iPad Emptyons apr 13, 2011 7:39 pm av testadmin

    » Dagens båt
    iPad Emptyons apr 13, 2011 7:37 pm av testadmin

    » NYA KLANER
    iPad Emptysön apr 10, 2011 9:32 am av Wartem

    » Rickrolled? D:
    iPad Emptysön apr 10, 2011 9:16 am av Wartem

    » 3:e värvning. ;D
    iPad Emptysön apr 10, 2011 9:14 am av Wartem

    » 2000 granplantor dumpade i skogen
    iPad Emptysön apr 10, 2011 9:12 am av Wartem

    » GRATTIS, NILS!!!
    iPad Emptysön apr 10, 2011 12:23 am av testadmin

    » Länktips;xD
    iPad Emptysön apr 10, 2011 12:20 am av testadmin

    » SMÖRET ÄR SLUT
    iPad Emptyfre apr 08, 2011 11:27 pm av testadmin

    » ALV - no longer fjortis!
    iPad Emptyfre apr 08, 2011 3:46 pm av Brownie

    » Bildkriget!
    iPad Emptyfre apr 08, 2011 2:58 pm av testadmin

    » foods
    iPad Emptyfre apr 08, 2011 2:53 pm av testadmin

    » Med plutonium tvingar vi dansken på knä!
    iPad Emptyfre apr 08, 2011 2:50 pm av testadmin

    » Dagens låt
    iPad Emptymån apr 04, 2011 9:49 pm av Wartem

    » Non-swedes, check this thread out
    iPad Emptymån apr 04, 2011 6:39 am av Brownie

    » Fußball
    iPad Emptysön apr 03, 2011 7:31 pm av ottgra

    Sök
     
     

    Visa resultat som:
     


    Rechercher Avancerad sökning

    Logga in

    Jag har glömt mitt lösenord

    Statistik
    Vi har 54 registrerade användare.
    Vår nyaste användare: scarhead

    Våra användare har skrivit totalt 18367 inlägg i 774 ämnen
    Länkar
    free forumfree forum
    Chattrum

    [ Copy this | Start New | Full Size ]
    Liknande ämnen

      iPad

      5 posters

      Gå ner

      iPad Empty iPad

      Inlägg av Wartem ons jun 09, 2010 9:10 pm

      iPaden är en helt ny typ av apparat och jag är helt överväldigad. Det är inte en större version av iPhonen, om ni tittar lite mer noggrant så ser ni detta.
      Vad är era tankar om detta magiska fenomen? Apple har gjort en otrolig plattform för utvecklare och jag tänker testa att gå över till dem. Java och flash är döende. HTML5 kommer ersätta mycket.

      Detta är framtiden och kanske till och med början till döden för PCn som vi känner den idag. Apple har varit ledande på så många områden så länge. Efterapningar av Apples maskiner i form av PC kommer fortsättas att göras men Apple går just nu mot att bli marknadsledande.

      Apple har sina brister, men så har alla. Mjukvaruproblemen är lätta att fixa med updates och nya versioner av paddan kommer fortgående när tillräckligt många nya lösningar gjorts och man känt av vad marknaden vill ha.
      Wartem
      Wartem
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 1622
      Poäng : 4

      Join date : 09-09-09
      Age : 1350
      Ort : Wet Beaver Creek
      Sysselsättning : Systemutvecklare

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Tim ons jun 09, 2010 10:01 pm

      iPad 1675k76
      iPad 2vwi80i
      Tim
      Tim
      Veteran
      Veteran

      Inlägg : 1072
      Poäng : 1337

      Join date : 09-08-17
      Age : 28
      Ort : Saxroll
      Sysselsättning : Saxroll

      http://www.1227.com/

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Wartem ons jun 09, 2010 10:37 pm

      Tim skrev:iPad 1675k76
      iPad 2vwi80i

      Bilden är missvisande och stämmer i det stora hela inte.

      Apple satsar på ny teknologi som ligger framtiden tillmötes.

      iPad har widescreen..

      USB är gammalt, Apple var med och uppfann USB så de skulle nog haft med det om de trodde på USB. USB 2.0 är RIKTIGT långsamt så det är inte så konstigt att de inte har med det.

      Multitask kommer till iPad i och med iPhone 4 OS.

      Vad ska man med en taskig kamera till? Du kan ändå inte konkurrera med riktiga systemkameror. Jag ser själv ingen fördel med en kamera. Men om marknaden i alla fall vill ha en så kommer Apple säkert sätta dit en med nästa iPad version.

      E Ink hör inte till framtiden. Du kan inte både ha en interaktiv Multi-Touch LED-skärm och en E Ink skärm.

      Slot card vet jag inte varför de inte tog med, men de har säkert sina anledningar. En anledning är kanske för att SC är långsamt.

      Flash och javastöd togs som sagt inte med eftersom det är gamla tekniker på tillbakagång.

      Man kan kritisera iPaden för att den bara har 1 GHZ processor. Men det handlar om hur processorn används mer än vilken klockfrekvens den har. Apple har t.ex. lyckats få iPaden att inte bli varm, utan att använda fläktar.

      Batteriet räcker för 10 timmar av aktiv användning, awesome.

      Användargränssnittet och funktionaliteten i mjukvaran har det inte heller tagits hänsyn till i bilden.

      Bilden jämför en iPad med en HP TC 1100. Den jämför dem båda på HP TC 1100s vilkor, alltså på gammal teknik. Det är väl klart att iPaden inte har gammal utgående teknik? Som jag sa innan, klockfrekvensen säger inte mycket. Hårdisken på HP TC 1100 är säkert mycket långsammare också.

      Bilden har fel, paddan har 3.5-mm stereo headphone jack.
      Wartem
      Wartem
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 1622
      Poäng : 4

      Join date : 09-09-09
      Age : 1350
      Ort : Wet Beaver Creek
      Sysselsättning : Systemutvecklare

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Tim ons jun 09, 2010 11:24 pm

      Wartem skrev:
      Tim skrev:*bild*

      Bilden är missvisande och stämmer i det stora hela inte.

      Apple satsar på ny teknologi som ligger framtiden tillmötes.

      iPad har widescreen..

      USB är gammalt, Apple var med och uppfann USB så de skulle nog haft med det om de trodde på USB. USB 2.0 är RIKTIGT långsamt så det är inte så konstigt att de inte har med det.

      Multitask kommer till iPad i och med iPhone 4 OS.

      Vad ska man med en taskig kamera till? Du kan ändå inte konkurrera med riktiga systemkameror. Jag ser själv ingen fördel med en kamera. Men om marknaden i alla fall vill ha en så kommer Apple säkert sätta dit en med nästa iPad version.

      E Ink hör inte till framtiden. Du kan inte både ha en interaktiv Multi-Touch LED-skärm och en E Ink skärm.

      Slot card vet jag inte varför de inte tog med, men de har säkert sina anledningar. En anledning är kanske för att SC är långsamt.

      Flash och javastöd togs som sagt inte med eftersom det är gamla tekniker på tillbakagång.

      Man kan kritisera iPaden för att den bara har 1 GHZ processor. Men det handlar om hur processorn används mer än vilken klockfrekvens den har. Apple har t.ex. lyckats få iPaden att inte bli varm, utan att använda fläktar.

      Batteriet räcker för 10 timmar av aktiv användning, awesome.

      Användargränssnittet och funktionaliteten i mjukvaran har det inte heller tagits hänsyn till i bilden.

      Bilden jämför en iPad med en HP TC 1100. Den jämför dem båda på HP TC 1100s vilkor, alltså på gammal teknik. Det är väl klart att iPaden inte har gammal utgående teknik? Som jag sa innan, klockfrekvensen säger inte mycket. Hårdisken på HP TC 1100 är säkert mycket långsammare också.

      Bilden har fel, paddan har 3.5-mm stereo headphone jack.

      Tog mest med bilden för att jag tyckte att den passade in. :)

      Har alltid haft svårt för Apple. Provade farsans iPhone i nån vecka. Gillade den inte alls. Häftig mobil och allt, men nej fan! Köpte en HTC Desire efter det och den är mycket skönare.

      Har inte provat iPad. Väntar med att döma den tills jag har tagit mig en ordentlig titt på den. Den verkar riktigt häftig though.
      Tim
      Tim
      Veteran
      Veteran

      Inlägg : 1072
      Poäng : 1337

      Join date : 09-08-17
      Age : 28
      Ort : Saxroll
      Sysselsättning : Saxroll

      http://www.1227.com/

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av ottgra tor jun 10, 2010 2:52 pm

      en större version av iphone? vad är vittsen med den då? varför är den så bra? :)

      ottgra
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 2205
      Poäng : 3

      Join date : 09-09-14
      Age : 25
      Ort : HEMLIGT
      Sysselsättning : Lite olika

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Wartem tor jun 10, 2010 4:48 pm

      ottgra skrev:en större version av iphone? vad är vittsen med den då? varför är den så bra? :)

      Då kan man lika gärna fråga sig vad vitsen är att skaffa sig en 40 tums TV när man redan har en 10 tum. Det är stor skillnad.

      iPad Iphone-ipad-app-store-analysis
      http://www.businessinsider.com/apple-app-store-analysis-heres-the-difference-between-the-ipad-and-the-iphone-2010-5
      Wartem
      Wartem
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 1622
      Poäng : 4

      Join date : 09-09-09
      Age : 1350
      Ort : Wet Beaver Creek
      Sysselsättning : Systemutvecklare

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av ottgra tor jun 10, 2010 5:23 pm

      Wartem skrev:
      ottgra skrev:en större version av iphone? vad är vittsen med den då? varför är den så bra? :)

      Då kan man lika gärna fråga sig vad vitsen är att skaffa sig en 40 tums TV när man redan har en 10 tum. Det är stor skillnad.

      iPad Iphone-ipad-app-store-analysis
      http://www.businessinsider.com/apple-app-store-analysis-heres-the-difference-between-the-ipad-and-the-iphone-2010-5
      det var inte det jag menade. är det typ en datamobil? :)

      ottgra
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 2205
      Poäng : 3

      Join date : 09-09-14
      Age : 25
      Ort : HEMLIGT
      Sysselsättning : Lite olika

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Wartem tor jun 10, 2010 5:59 pm

      ottgra skrev:
      Wartem skrev:
      ottgra skrev:en större version av iphone? vad är vittsen med den då? varför är den så bra? :)

      Då kan man lika gärna fråga sig vad vitsen är att skaffa sig en 40 tums TV när man redan har en 10 tum. Det är stor skillnad.

      iPad Iphone-ipad-app-store-analysis
      http://www.businessinsider.com/apple-app-store-analysis-heres-the-difference-between-the-ipad-and-the-iphone-2010-5
      det var inte det jag menade. är det typ en datamobil? :)

      Det är en blandning av en bärbar dator och en smartphone. En tablet.


      Senast ändrad av Wartem den tor jun 10, 2010 6:00 pm, ändrad totalt 1 gång
      Wartem
      Wartem
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 1622
      Poäng : 4

      Join date : 09-09-09
      Age : 1350
      Ort : Wet Beaver Creek
      Sysselsättning : Systemutvecklare

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Minna tor jun 10, 2010 5:59 pm

      Jag är skeptisk. Men det kan ju vara för att jag inte är ett så stort fan av teknikprylar? ^^ (Vi i min familj har inget xbox, playstation, wii, nintendo DS, Iphone/Ipad/Ipod, osv. xD Det enda vi har är en dator, minilaptop, radio och en tjockistv. ;3)

      Jag tycker vi redan har ett överflöd av teknikprylar. :)
      Om nu den där Ipaden är så bra, varför har vi då fortfarande dator, spelkonsoler, mobiltelefon, osv.? Den kommer nog aldrig riktigt att kunna ersätta t.ex en dator pågrund av t.ex sin storlek. :) Kommer alla pojkar vilja sitta framför sin lilla ipad och spela t.ex "call of duty"? Nä, knappast. Skärmen kommer ju vara så liten att de inte ser vad de gör? xD Därför har de en stor dataskärm. Och om vi nu ändå måste ha datorn kvar, så är det väl ingen vits att ha en ipad? Det är bara slöseri på miljö och pengar. ;P
      Minna
      Minna
      Veteran
      Veteran

      Inlägg : 871
      Poäng : 6

      Join date : 09-09-05
      Age : 14
      Ort : Åland ya know.
      Sysselsättning : Allt.

      http://www.aland.com

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av macke tor jun 10, 2010 6:14 pm

      Enligt mig så har tekniken utvecklats för mycket, det kommer för mycket nya grejor. Jag menar, om vi har wii och ipads och sånt, vad ska då nästa generation kunna köpa sig? Manniskan kommer bli för lockad av allt och orkar inte göra andra saker. Och till råga på allt, det är mycket skadligt för den psykiska hälsan med alla sar-strålningar mm.


      P.S Flyttat till teknikforumet. ;)
      macke
      macke
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 1274
      Poäng : 3

      Join date : 10-03-10
      Age : 26
      Ort : Älska 0910
      Sysselsättning : Hockeyslutspelet 2011

      http://hattrick.org/

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Wartem tor jun 10, 2010 6:34 pm

      Minna skrev:Jag är skeptisk. Men det kan ju vara för att jag inte är ett så stort fan av teknikprylar? ^^ (Vi i min familj har inget xbox, playstation, wii, nintendo DS, Iphone/Ipad/Ipod, osv. xD Bara en dator, minilaptop, radio och en tjockistv. ;3)

      Jag tycker vi redan har ett överflöd av teknikprylar. :)
      Om nu den där Ipaden är så bra, varför har vi då fortfarande dator, spelkonsoler, mobiltelefon, osv.? Den kommer nog aldrig riktigt att kunna ersätta t.ex en dator pågrund av t.ex sin storlek. :) Kommer alla pojkar vilja sitta framför sin lilla ipad och spela t.ex "call of duty"? Nä, knappast. Skärmen kommer ju vara så liten att de inte ser vad de gör? xD Därför har de en stor dataskärm. Och om vi nu ändå måste ha datorn kvar, så är det väl ingen vits att ha en ipad? Det är bara slöseri på miljö och pengar. ;P

      iPaden är ny, den kommer till Sverige nu i dagarna. iPad är en typ av dator. Det finns runt 50,000 spel till iPad, man kan jämföra det med PSP som har runt 5000 och Nintendo DS som också ligger runt 5000. Ingen ligger i närheten av 50,000. Spelen är billigare och lättare att få tag på än någon annan pryl. Det finns över 200,000 program till iPad, ingen är i närheten av den summan.

      Du kan inte jämföra iPaden med en stationär dator fullt ut idag... Grafiken på en stationär dator är långt bättre av förklarliga skäl. Men iPaden har inte försökt konkurera med en stationär dator just nu om grafiken. Grafiken kommer antagligen fortsätta vara mycket bättre på en stationär även i långt fram, men det gör inget! Vi går mot en värld där programmen körs på en server och output streamas tillbaka till clienten, paddan. Du pratar om miljö och mindre utrustning, detta är precis det. Du har en skärm i handen och ifrån den kör du program på en server någonstans och innehållet streamas tillbaka till skärmen. Det blir till och med billigare på det här sättet. Detta är framtiden enligt de flesta höjdarna så som Bill Gates och Steven Jobs. Redan nu är fördelarna är så många med iPaden: ingen fläkt, ingen värmeutveckling, lägre elförbrukning etc etc...

      Om vi behöver en större skärm för att köra call of duty som du säger så tar Apple fram en större iPad när molntekniken är redo. Problem solved.

      macke skrev:Enligt mig så har tekniken utvecklats för mycket, det kommer för mycket nya grejor. Jag menar, om vi har wii och ipads och sånt, vad ska då nästa generation kunna köpa sig? Manniskan kommer bli för lockad av allt och orkar inte göra andra saker. Och till råga på allt, det är mycket skadligt för den psykiska hälsan med alla sar-strålningar mm.

      Enligt dig så skulle vi vara kvar vid tiden då en dator tog upp ett helt rum eller vill du gå ännu längre? Då vi sprang omkring med stenyxor? Utveckling har alltid funnits och det är anledningen till att människan lyckats så väl. Det finns alltid rum för förbättringar. Det går t.ex. inte att skriva ett perfekt program, det är tekniskt omöjligt. Men vi kan sträva åt det hållet. Jämför det med att gå mot en vägg, du går hälften av vägen som är kvar till väggen varje gång, du kommer aldrig fram. Så är det även med tekniken.

      Om vi inte vill ha så mycket strålning så kommer vi utveckla tekniker som gör det möjligt. Men det publiserades ju precis en studie som visade att mobilstrålning inte ökar risken för cancer. Vi måste använda tekniken smart och utveckla den för oss, inte anpassa oss till tekniken. Det är det som Apple är marknadsledande på och vi går mot en värld där vi har tekniska hjälpmedel överallt. Inget ont i sig i det, det underlättar och effektiviserar. Hur skulle ett samhälle utan datorer se ut? Datorer finns redan överallt och samhället skulle inte fungera utan dem. Att göra dem bättre är bara bra.
      Wartem
      Wartem
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 1622
      Poäng : 4

      Join date : 09-09-09
      Age : 1350
      Ort : Wet Beaver Creek
      Sysselsättning : Systemutvecklare

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av ottgra tor jun 10, 2010 7:01 pm

      värkar vara en fiffig och bra sak. men jag undrar om den kommer sälja sådär jättebra med tanke på att det har kommit så mkt nytt som te.x. iphone ipod och allt möjligt så jag undrar om världen kommer orka engagera sig i denna prylen med. men med bra reklam kanske... :)

      ottgra
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 2205
      Poäng : 3

      Join date : 09-09-14
      Age : 25
      Ort : HEMLIGT
      Sysselsättning : Lite olika

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Minna tor jun 10, 2010 8:06 pm

      Wartem skrev:

      Om vi behöver en större skärm för att köra call of duty som du säger så tar Apple fram en större iPad när molntekniken är redo. Problem solved.

      Då försvinner väl hela poängen med en liten praktisk modul? xD

      Wartem skrev:


      Enligt dig så skulle vi vara kvar vid tiden då en dator tog upp ett helt rum eller vill du gå ännu längre? Då vi sprang omkring med stenyxor? Utveckling har alltid funnits och det är anledningen till att människan lyckats så väl. Det finns alltid rum för förbättringar. Det går t.ex. inte att skriva ett perfekt program, det är tekniskt omöjligt. Men vi kan sträva åt det hållet. Jämför det med att gå mot en vägg, du går hälften av vägen som är kvar till väggen varje gång, du kommer aldrig fram. Så är det även med tekniken.

      Om vi inte vill ha så mycket strålning så kommer vi utveckla tekniker som gör det möjligt. Men det publiserades ju precis en studie som visade att mobilstrålning inte ökar risken för cancer. Vi måste använda tekniken smart och utveckla den för oss, inte anpassa oss till tekniken. Det är det som Apple är marknadsledande på och vi går mot en värld där vi har tekniska hjälpmedel överallt. Inget ont i sig i det, det underlättar och effektiviserar. Hur skulle ett samhälle utan datorer se ut? Datorer finns redan överallt och samhället skulle inte fungera utan dem. Att göra dem bättre är bara bra.

      Svarar till detta också. :)

      T.ex cancer är inte det enda hotet?

      Det står mobiltelefon, men på bilden var det en ipad/iphone. ^^

      Så kan du skadas
      av din mobiltelefon


      ”Skadorna kan bli kroniska”
      Glöm musarm och sms-tumme.
      Här är nya it-hotet – mot ditt pekfinger.

      – Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén.
      Över 500 000 svenskar har en iPhone. I USA har en miljon iPads sålts och ännu fler Android-modeller. De nya mobilerna är på väg att ta över världen. Men bland appar och pekskärmar har en ny fara dykt upp – mobilfingret.
      – Jag har haft åtminstone en patient som drabbats av inflammation i musklerna, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén på Skanstulls Kiropraktik & Ergonomi i Stockholm.
      ”Vissa håller för hårt”
      Det kan låta som en petitess, men faktum är att för statiska rörelser – i väldigt stor utsträckning – med mobilen kan skada dina muskler och leder. Anne-Lie Rosén förklarar:
      – Telefonerna i sig är inget problem. Faran är att man använder dem så pass mycket. Alla rörelser som man upprepar flera gånger under dagen är inte bra. Vissa håller sin iPhone för hårt i samma position och andra använder bara pekfingret när de klickar runt på mobilen, säger hon.
      Kan bli kroniska
      Och skadorna från de statiska rörelserna är inte direkt lindriga. Muskelansträngningar i fingrar och underarmar och inflammation i armbågen (tennisarmbåge) är några av de symptom som kan drabba de flitiga mobilanvändarna.
      – Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, förklarar Anne-Lie Rosén.
      Kommer vi se fler svenskar med ”mobilfinger” framöver?
      – Nu använder man mobilen till allt. Så ja, på kort sikt är jag övertygad om att de kommer att öka.


      (Från Aftonbladet)

      Hinner inte svara mer, min syster vill ha datorn. xD
      Minna
      Minna
      Veteran
      Veteran

      Inlägg : 871
      Poäng : 6

      Join date : 09-09-05
      Age : 14
      Ort : Åland ya know.
      Sysselsättning : Allt.

      http://www.aland.com

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Wartem tor jun 10, 2010 8:59 pm

      Minna skrev:
      Wartem skrev:

      Vi går mot en värld där programmen körs på en server och output streamas tillbaka till clienten, paddan. Du pratar om miljö och mindre utrustning, detta är precis det. Du har en skärm i handen och ifrån den kör du program på en server någonstans och innehållet streamas tillbaka till skärmen. Det blir till och med billigare på det här sättet.

      Om vi behöver en större skärm för att köra call of duty som du säger så tar Apple fram en större iPad när molntekniken är redo. Problem solved.

      Då försvinner väl hela poängen med en liten praktisk modul? xD


      w00t? ^^ En stor skärm är väl bättre än en stor skärm plus en stationär dator? ^^
      För mig är det en mycket praktisk modul. Om man vill ha den mindre varianten så kör man med den istället.

      Minna skrev:
      Svarar till detta också. :)

      T.ex cancer är inte det enda hotet?

      Det står mobiltelefon, men på bilden var det en ipad/iphone. ^^

      Så kan du skadas
      av din mobiltelefon


      ”Skadorna kan bli kroniska”
      Glöm musarm och sms-tumme.
      Här är nya it-hotet – mot ditt pekfinger.

      – Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén.
      Över 500 000 svenskar har en iPhone. I USA har en miljon iPads sålts och ännu fler Android-modeller. De nya mobilerna är på väg att ta över världen. Men bland appar och pekskärmar har en ny fara dykt upp – mobilfingret.
      – Jag har haft åtminstone en patient som drabbats av inflammation i musklerna, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén på Skanstulls Kiropraktik & Ergonomi i Stockholm.
      ”Vissa håller för hårt”
      Det kan låta som en petitess, men faktum är att för statiska rörelser – i väldigt stor utsträckning – med mobilen kan skada dina muskler och leder. Anne-Lie Rosén förklarar:
      – Telefonerna i sig är inget problem. Faran är att man använder dem så pass mycket. Alla rörelser som man upprepar flera gånger under dagen är inte bra. Vissa håller sin iPhone för hårt i samma position och andra använder bara pekfingret när de klickar runt på mobilen, säger hon.
      Kan bli kroniska
      Och skadorna från de statiska rörelserna är inte direkt lindriga. Muskelansträngningar i fingrar och underarmar och inflammation i armbågen (tennisarmbåge) är några av de symptom som kan drabba de flitiga mobilanvändarna.
      – Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, förklarar Anne-Lie Rosén.
      Kommer vi se fler svenskar med ”mobilfinger” framöver?
      – Nu använder man mobilen till allt. Så ja, på kort sikt är jag övertygad om att de kommer att öka.


      (Från Aftonbladet)

      Hinner inte svara mer, min syster vill ha datorn. xD

      När det gäller strålning så har bara strålning från telefoni så som från 3G varit ansett som ett hot. Det är samma teknik i nyare mobiltelefoner som i iPad för detta. 3G är det som används i mobiler och iPad har en version som använder detta.

      Aftonbladet.. Det är väl kanske inte den mest pålitliga tidningen, eller vad säger du? ^^

      Men om vi säger att det som står i artikeln är någorlunda rätt:
      Allt man gör måste man göra med tanke bakom, man kan i stort sätt skada sig på allt. Det är naturligt att det kommer nya sätt att skada sig när en nytt styrningssätt kommer. Allt handlar om teknik, i artikeln står det att folk håller i iPhonen på fel sätt. Då ligger ju inte felet i iPhonen utan i hur användaren håller i den. Om man använder en sak på fel sätt så är det naturligt att det finns risk för skador. Precis som det är dumt att använda mus och tangentbord för mycket så är det också mindre bra att använda pekskärm för mycket. Pekskärmar är nya för den stora massan och det tar ett tag för dem att anpassa sig och lära sig hur man ska använda pekskärmar på rätt sätt.

      Nya sätt att kommunicera med datorer utvecklas för full just nu. Det sätter inte stopp för molntekniken och datorer i typen iPad, tvärtom.

      Mobilitet är önskvärt i de flesta sammanhang. Nu i sommar t.ex. måste jag konka ut min stationära klumpiga dator till landet från lägenheten i stan, det vore så mycket bättre om jag bara hade behövt ta med mig skärmen. Jag tror på molntekniken och iPad är ett steg på rätt håll.
      Wartem
      Wartem
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 1622
      Poäng : 4

      Join date : 09-09-09
      Age : 1350
      Ort : Wet Beaver Creek
      Sysselsättning : Systemutvecklare

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Minna fre jun 11, 2010 9:05 am

      Wartem skrev:
      Minna skrev:
      Wartem skrev:

      Vi går mot en värld där programmen körs på en server och output streamas tillbaka till clienten, paddan. Du pratar om miljö och mindre utrustning, detta är precis det. Du har en skärm i handen och ifrån den kör du program på en server någonstans och innehållet streamas tillbaka till skärmen. Det blir till och med billigare på det här sättet.

      Om vi behöver en större skärm för att köra call of duty som du säger så tar Apple fram en större iPad när molntekniken är redo. Problem solved.

      Då försvinner väl hela poängen med en liten praktisk modul? xD


      w00t? ^^ En stor skärm är väl bättre än en stor skärm plus en stationär dator? ^^
      För mig är det en mycket praktisk modul. Om man vill ha den mindre varianten så kör man med den istället.

      Minna skrev:
      Svarar till detta också. :)

      T.ex cancer är inte det enda hotet?

      Det står mobiltelefon, men på bilden var det en ipad/iphone. ^^

      Så kan du skadas
      av din mobiltelefon


      ”Skadorna kan bli kroniska”
      Glöm musarm och sms-tumme.
      Här är nya it-hotet – mot ditt pekfinger.

      – Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén.
      Över 500 000 svenskar har en iPhone. I USA har en miljon iPads sålts och ännu fler Android-modeller. De nya mobilerna är på väg att ta över världen. Men bland appar och pekskärmar har en ny fara dykt upp – mobilfingret.
      – Jag har haft åtminstone en patient som drabbats av inflammation i musklerna, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén på Skanstulls Kiropraktik & Ergonomi i Stockholm.
      ”Vissa håller för hårt”
      Det kan låta som en petitess, men faktum är att för statiska rörelser – i väldigt stor utsträckning – med mobilen kan skada dina muskler och leder. Anne-Lie Rosén förklarar:
      – Telefonerna i sig är inget problem. Faran är att man använder dem så pass mycket. Alla rörelser som man upprepar flera gånger under dagen är inte bra. Vissa håller sin iPhone för hårt i samma position och andra använder bara pekfingret när de klickar runt på mobilen, säger hon.
      Kan bli kroniska
      Och skadorna från de statiska rörelserna är inte direkt lindriga. Muskelansträngningar i fingrar och underarmar och inflammation i armbågen (tennisarmbåge) är några av de symptom som kan drabba de flitiga mobilanvändarna.
      – Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, förklarar Anne-Lie Rosén.
      Kommer vi se fler svenskar med ”mobilfinger” framöver?
      – Nu använder man mobilen till allt. Så ja, på kort sikt är jag övertygad om att de kommer att öka.


      (Från Aftonbladet)

      Hinner inte svara mer, min syster vill ha datorn. xD

      När det gäller strålning så har bara strålning från telefoni så som från 3G varit ansett som ett hot. Det är samma teknik i nyare mobiltelefoner som i iPad för detta. 3G är det som används i mobiler och iPad har en version som använder detta.

      Aftonbladet.. Det är väl kanske inte den mest pålitliga tidningen, eller vad säger du? ^^

      Men om vi säger att det som står i artikeln är någorlunda rätt:
      Allt man gör måste man göra med tanke bakom, man kan i stort sätt skada sig på allt. Det är naturligt att det kommer nya sätt att skada sig när en nytt styrningssätt kommer. Allt handlar om teknik, i artikeln står det att folk håller i iPhonen på fel sätt. Då ligger ju inte felet i iPhonen utan i hur användaren håller i den. Om man använder en sak på fel sätt så är det naturligt att det finns risk för skador. Precis som det är dumt att använda mus och tangentbord för mycket så är det också mindre bra att använda pekskärm för mycket. Pekskärmar är nya för den stora massan och det tar ett tag för dem att anpassa sig och lära sig hur man ska använda pekskärmar på rätt sätt.

      Nya sätt att kommunicera med datorer utvecklas för full just nu. Det sätter inte stopp för molntekniken och datorer i typen iPad, tvärtom.

      Mobilitet är önskvärt i de flesta sammanhang. Nu i sommar t.ex. måste jag konka ut min stationära klumpiga dator till landet från lägenheten i stan, det vore så mycket bättre om jag bara hade behövt ta med mig skärmen. Jag tror på molntekniken och iPad är ett steg på rätt håll.

      Ja, du har rätt i att Aftonbladet är en skräptidning. xD Och så har du rätt i att man kan skada sig på allt. ^^

      Men det jag också försöker säga att är att människan inte är skapt för att hålla i en ipad, eller vad tror du? När vi skapades av gud eller utvecklades från aporna, kalla det vad du vill, så blev vi skapta att samla bär, jaga och leva utomhus. :) Inte att sitta framför datorn eller Ipaden och spela spel. Du har säkert rätt i att tekniken kommer rätta sig efter var komfort, men i verkligheten tror jag att vi ändå aldrig kommer må bra av det här livet. :P Även om människan utvecklas, så är det här inget sunt beteende. Många blir bara allt mer överviktiga och närsynta av att de bland annat sitter för mycket framför datorn och andra teknikprylar. :)

      Ursäkta för att jag är så tjurskallig, men jag är bara så envis. xD Egentligen tror jag nog inte att Ipaden är så himla hemsk, men nu när jag ändå har börjat kan jag lika gärna fortsätta! :D
      Minna
      Minna
      Veteran
      Veteran

      Inlägg : 871
      Poäng : 6

      Join date : 09-09-05
      Age : 14
      Ort : Åland ya know.
      Sysselsättning : Allt.

      http://www.aland.com

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Wartem fre jun 11, 2010 9:39 am

      Minna skrev:
      Wartem skrev:
      Minna skrev:
      Wartem skrev:

      Vi går mot en värld där programmen körs på en server och output streamas tillbaka till clienten, paddan. Du pratar om miljö och mindre utrustning, detta är precis det. Du har en skärm i handen och ifrån den kör du program på en server någonstans och innehållet streamas tillbaka till skärmen. Det blir till och med billigare på det här sättet.

      Om vi behöver en större skärm för att köra call of duty som du säger så tar Apple fram en större iPad när molntekniken är redo. Problem solved.

      Då försvinner väl hela poängen med en liten praktisk modul? xD


      w00t? ^^ En stor skärm är väl bättre än en stor skärm plus en stationär dator? ^^
      För mig är det en mycket praktisk modul. Om man vill ha den mindre varianten så kör man med den istället.

      Minna skrev:
      Svarar till detta också. :)

      T.ex cancer är inte det enda hotet?

      Det står mobiltelefon, men på bilden var det en ipad/iphone. ^^

      Så kan du skadas
      av din mobiltelefon


      ”Skadorna kan bli kroniska”
      Glöm musarm och sms-tumme.
      Här är nya it-hotet – mot ditt pekfinger.

      – Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén.
      Över 500 000 svenskar har en iPhone. I USA har en miljon iPads sålts och ännu fler Android-modeller. De nya mobilerna är på väg att ta över världen. Men bland appar och pekskärmar har en ny fara dykt upp – mobilfingret.
      – Jag har haft åtminstone en patient som drabbats av inflammation i musklerna, säger kiropraktorn Anne-Lie Rosén på Skanstulls Kiropraktik & Ergonomi i Stockholm.
      ”Vissa håller för hårt”
      Det kan låta som en petitess, men faktum är att för statiska rörelser – i väldigt stor utsträckning – med mobilen kan skada dina muskler och leder. Anne-Lie Rosén förklarar:
      – Telefonerna i sig är inget problem. Faran är att man använder dem så pass mycket. Alla rörelser som man upprepar flera gånger under dagen är inte bra. Vissa håller sin iPhone för hårt i samma position och andra använder bara pekfingret när de klickar runt på mobilen, säger hon.
      Kan bli kroniska
      Och skadorna från de statiska rörelserna är inte direkt lindriga. Muskelansträngningar i fingrar och underarmar och inflammation i armbågen (tennisarmbåge) är några av de symptom som kan drabba de flitiga mobilanvändarna.
      – Skadorna kan bli kroniska om man inte gör någonting åt dem, förklarar Anne-Lie Rosén.
      Kommer vi se fler svenskar med ”mobilfinger” framöver?
      – Nu använder man mobilen till allt. Så ja, på kort sikt är jag övertygad om att de kommer att öka.


      (Från Aftonbladet)

      Hinner inte svara mer, min syster vill ha datorn. xD

      När det gäller strålning så har bara strålning från telefoni så som från 3G varit ansett som ett hot. Det är samma teknik i nyare mobiltelefoner som i iPad för detta. 3G är det som används i mobiler och iPad har en version som använder detta.

      Aftonbladet.. Det är väl kanske inte den mest pålitliga tidningen, eller vad säger du? ^^

      Men om vi säger att det som står i artikeln är någorlunda rätt:
      Allt man gör måste man göra med tanke bakom, man kan i stort sätt skada sig på allt. Det är naturligt att det kommer nya sätt att skada sig när en nytt styrningssätt kommer. Allt handlar om teknik, i artikeln står det att folk håller i iPhonen på fel sätt. Då ligger ju inte felet i iPhonen utan i hur användaren håller i den. Om man använder en sak på fel sätt så är det naturligt att det finns risk för skador. Precis som det är dumt att använda mus och tangentbord för mycket så är det också mindre bra att använda pekskärm för mycket. Pekskärmar är nya för den stora massan och det tar ett tag för dem att anpassa sig och lära sig hur man ska använda pekskärmar på rätt sätt.

      Nya sätt att kommunicera med datorer utvecklas för full just nu. Det sätter inte stopp för molntekniken och datorer i typen iPad, tvärtom.

      Mobilitet är önskvärt i de flesta sammanhang. Nu i sommar t.ex. måste jag konka ut min stationära klumpiga dator till landet från lägenheten i stan, det vore så mycket bättre om jag bara hade behövt ta med mig skärmen. Jag tror på molntekniken och iPad är ett steg på rätt håll.

      Ja, du har rätt i att Aftonbladet är en skräptidning. xD Och så har du rätt i att man kan skada sig på allt. ^^

      Men det jag också försöker säga att är att människan inte är skapt för att hålla i en ipad, eller vad tror du? När vi skapades av gud eller utvecklades från aporna, kalla det vad du vill, så blev vi skapta att samla bär, jaga och leva utomhus. :) Inte att sitta framför datorn eller Ipaden och spela spel. Du har säkert rätt i att tekniken kommer rätta sig efter var komfort, men i verkligheten tror jag att vi ändå aldrig kommer må bra av det här livet. :P Även om människan utvecklas, så är det här inget sunt beteende. Många blir bara allt mer överviktiga och närsynta av att de bland annat sitter för mycket framför datorn och andra teknikprylar. :)

      Ursäkta för att jag är så tjurskallig, men jag är bara så envis. xD Egentligen tror jag nog inte att Ipaden är så himla hemsk, men nu när jag ändå har börjat kan jag lika gärna fortsätta! :D

      Jag tror att vi kommer kunna integrera datorer med oss så pass bra att det blir naturligt. Det kommer bli lika naturligt som att cykla. På samma sätt som att du inte behöver tänka på hur du ska göra för att cykla, det går liksom automatiskt, så kommer användandet av datorer bli så pass naturlig att du inte behöver tänka på hur du ska göra för att få datorn att göra som du vill.
      Du har rätt i att vi inte är utvecklade för att hålla i en iPad, men iPaden är bättre än det som fanns tidigare och ett bra steg på vägen. Men det är inte bara iPaden som är onaturlig, hela samhället som vi lever i är onaturligt för oss. Jag tror inte att vi kan få mänskligheten att gå tillbaka att jaga och samla bär. Det vi kan göra är att försöka förändra samhället till det bättre och göra det bättre anpassat till oss. iPaden ett bra steg på vägen för att nå detta. Vi kan inte nå det perfekta samhället men vi kan komma väldigt nära med hjälp av att fortsätta utveckla tekniken på rätt håll.

      En titt in i framtidens användargränssnitt:
      http://www.idg.se/2.1085/1.323026/en-titt-in-i-framtidens-anvandargranssnitt

      Jag har bara hunnit läsa någon sida i artikeln men den verkar riktigt intressant.
      Wartem
      Wartem
      Respekterad Veteran
      Respekterad Veteran

      Inlägg : 1622
      Poäng : 4

      Join date : 09-09-09
      Age : 1350
      Ort : Wet Beaver Creek
      Sysselsättning : Systemutvecklare

      Till överst på sidan Gå ner

      iPad Empty Sv: iPad

      Inlägg av Sponsored content


      Sponsored content


      Till överst på sidan Gå ner

      Till överst på sidan

      - Liknande ämnen
      » Ipad 3

       
      Behörigheter i detta forum:
      Du kan inte svara på inlägg i det här forumet