Nya Midnight
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Senaste ämnen
» Är någon här?
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptysön jan 13, 2019 1:11 am av Kaä

» OKEJ VAD HAR HÄNT FÖR BÖVELEN
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptymån aug 15, 2011 7:08 pm av Wartem

» Honouring of the Elder in Arviat
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptytor apr 14, 2011 10:32 pm av Wartem

» Ipad 3
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptyons apr 13, 2011 8:44 pm av Wartem

» Post?! Brevlåda?!
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptyons apr 13, 2011 7:39 pm av testadmin

» Dagens båt
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptyons apr 13, 2011 7:37 pm av testadmin

» NYA KLANER
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptysön apr 10, 2011 9:32 am av Wartem

» Rickrolled? D:
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptysön apr 10, 2011 9:16 am av Wartem

» 3:e värvning. ;D
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptysön apr 10, 2011 9:14 am av Wartem

» 2000 granplantor dumpade i skogen
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptysön apr 10, 2011 9:12 am av Wartem

» GRATTIS, NILS!!!
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptysön apr 10, 2011 12:23 am av testadmin

» Länktips;xD
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptysön apr 10, 2011 12:20 am av testadmin

» SMÖRET ÄR SLUT
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptyfre apr 08, 2011 11:27 pm av testadmin

» ALV - no longer fjortis!
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptyfre apr 08, 2011 3:46 pm av Brownie

» Bildkriget!
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptyfre apr 08, 2011 2:58 pm av testadmin

» foods
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptyfre apr 08, 2011 2:53 pm av testadmin

» Med plutonium tvingar vi dansken på knä!
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptyfre apr 08, 2011 2:50 pm av testadmin

» Dagens låt
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptymån apr 04, 2011 9:49 pm av Wartem

» Non-swedes, check this thread out
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptymån apr 04, 2011 6:39 am av Brownie

» Fußball
Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Emptysön apr 03, 2011 7:31 pm av ottgra

Sök

Visa resultat som:

Rechercher Avancerad sökning

Logga in

Jag har glömt mitt lösenord

Statistik
Vi har 54 registrerade användare.
Vår nyaste användare: scarhead

Våra användare har skrivit totalt 18367 inlägg i 774 ämnen
Länkar
free forumfree forum
Chattrum

[ Copy this | Start New | Full Size ]

Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen?

3 posters

Gå ner

Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Empty Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen?

Inlägg av KalleAnkaFanet tor jul 01, 2010 2:35 pm

Nu tänkte jag göra en tråd (med risk för att bli totalt dissad =P). Och vet ni vad, ni får gärna svara på den! :D (Ni orkar läsa. Ni orkar läsa. Ni orkar läsa. Ni är hypnotiserade. =D)

Så här är det. Igår läste jag en bok som jag hade smugit in och snott från brorsans rum (*dregel* han har ju MASSA intressanta böcker), anyway, boken bar titeln "En klagofri värld", av Will Bowen (ni har kanske läst den?)

Boken uppmuntrar då till ett projekt: Sätt på dig ett armband om ena handleden (inte nödvändigtvis ett armband:P), och det är HÄR det hela börjar.
För var gång du klagar eller kritiserar, måste du byta armbandet/gummisnodden/suddet i fickan till den andra handleden/fickan. Ditt mål är att lyckas hålla kvar armbandet på samma handled hela 21 dagar i sträck. Varje gång du måste byta plats på armbandet, måste du börja om räkningen från början. Spelar ingen roll om du har klarat så mycket som att inte klaga förrän 20:e dagen, BÖRJA OM ÄNDÅ.
Alltså, vad handlar det här om? Att gå från att vara omedvetet inkompetent (du har ännu inte börjat registrera ditt klagande) till att vara medvetet inkompetent (börja registrera ditt klagande genom att byta plats på armbandet) till att sedan bli medvetet kompetent (du kan nu förhindra dig själv från att klaga genom att formulera dig med andra ord) för att slutligen bli omedvetet kompetent (du har nu klarat att inte klagat under 21 hela dagar, och därmed gjort det till en vana).

Syfte: Det här gör du endast för din egen skull. För att DU ska må bättre. Istället för att haka upp dig på vad du faktiskt inte vill ha, fokusera på vad du vill ha.
Sedan vill jag precis som boken påpeka att det här inte handlar om att ignorera smärta, sorg och ilska. Utan om att istället för att fokusera på t.ex. irriterande personer och störande program såsom Svenska Hollywood fruar, så rikta blicken och energin mot saker du faktiskt tycker om. ^^
Du gör som du vill med det här, men kom inte med ursäkten om att detta skulle vara helt onödigt, för att du aldrig klagar. Det är lätt att undgå de många gånger man säger:
"Han är så irriterande..."
"Kan den där bilen inte köra lite fortare?" =_=
"Jag har ont i huvudet".
"Du är inte så pratsam... (;D)"
O.s.v.

OBS du behöver bara flytta armbandet om du faktiskt klagar/kritiserar högt. Inte om du tänker orden.

SÅ. NU ÄR FRÅGAN. ANTAR DU UTMANINGEN?

SÄG ATT NÅGON ORKADE LÄSA DET HÄR? XD
KalleAnkaFanet
KalleAnkaFanet
Medlem
Medlem

Poäng : 3

Till överst på sidan Gå ner

Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Empty Sv: Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen?

Inlägg av Snowiiiee tor jul 01, 2010 4:03 pm

JA, JAG BÖRJADE IDAAG MEN DET VET DU :3
Snowiiiee
Snowiiiee
Veteran
Veteran

Sysselsättning : Snåvi jillar Harrjy Potterj!

http://www.cellotjejen.blogspot.com

Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen? Empty Sv: Inte klaga under 21 hela dagar... Antar du utmaningen?

Inlägg av ottgra tor jul 01, 2010 6:05 pm

haha najs. orkar nog aldrig göra detta, jag är för lat ;) men fint påhitt :D

ottgra
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Sysselsättning : Lite olika

Inlägg av Gäst tor jul 01, 2010 7:24 pm

Så jag får inte ge förklaringen "Jag har ont i huvudet" till morsan när hon undrar varför jag sveper ner ca 4 tabletter med hjälp av en klunk vatten? : < Hon kommer förbjuda mig, om jag ger anledningen "För kul skull"...

Vi pratade förresten om detta på nått läger eller vad det var. Kan ha varit konfirmationen. Fast då var det inte sagt något om att klaga. Då skulle man byta arm varje gång man tänkte något negativt om sig själv. Jag provade inte ens den övningen, för om jag skulle gjort det, hade jag inte haft tid med något annat än att byta arm, byta arm, byta arm, byta arm (ja, ni fattar..).

Gäst
Gäst

Inlägg av KalleAnkaFanet tor jul 01, 2010 8:57 pm

Yay Mattan, då är vi tre! (Brorsan också) =DDD (och Tim?) =)

Okej ottgra, du svarade ju i tråden ändå! ;D

Du får göra vad du vill Brownie. Det här är inte en tävling. Jag vill inte få dig att sluta klaga. Jag vill dela med mig av något som jag har läst för att det kanske kan göra er alla gladare. ^^ Sedan så vet jag själv inte hur man skulle kunna undgå den där frågan... som mammor tenderar att ställa. :P Att svara med ett faktum på en fråga sådär känns inte som att klaga. När jag drog upp frasen om huvudvärk tänkte jag mer på när folk rakt ut klagar på att de har huvudvärk. Det hjälper ju inte. Uppmärksamhet och sympati får man kanske, men snarare fokuserar man mer på smärtan. ;)

Btw, jag har redan lyckats klaga en gång idag. ^^
KalleAnkaFanet
KalleAnkaFanet
Medlem
Medlem

Inlägg av Gäst tor jul 01, 2010 9:06 pm

KalleAnkaFanet skrev:Yay Mattan, då är vi tre! (Brorsan också) =DDD (och Tim?) =)

Du får göra vad du vill Brownie. Det här är inte en tävling. Jag vill inte få dig att sluta klaga. Jag vill dela med mig av något som jag har läst för att det kanske kan göra er alla gladare. ^^ Sedan så vet jag själv inte hur man skulle kunna undgå den där frågan... som mammor tenderar att ställa. :P Att svara med ett faktum på en fråga sådär känns inte som att klaga. När jag drog upp frasen om huvudvärk tänkte jag mer på när folk rakt ut klagar på att de har huvudvärk. Det hjälper ju inte. Uppmärksamhet och sympati får man kanske, men snarare fokuserar man mer på smärtan. ;)

Haha, jo, jag klagar jättemycket på allt och alla. Oskyldig Vill du inte få mig sluta klaga? Ska jag klaga mer? ;D
Hata frågor som mammor ställer. Uscha. D:

Gäst
Gäst

Inlägg av KalleAnkaFanet fre jul 02, 2010 10:09 am

Brownie skrev:
KalleAnkaFanet skrev:Yay Mattan, då är vi tre! (Brorsan också) =DDD (och Tim?) =)

Haha, jo, jag klagar jättemycket på allt och alla. Oskyldig Vill du inte få mig sluta klaga? Ska jag klaga mer? ;D

Beror väl på hur man ser det. Jag vill att du ska må bra. ;D
Btw, så måste man även flytta sitt armband om man "skvallrar", eh... jag gör om det till att snacka skit om någon... =P

KalleAnkaFanet
KalleAnkaFanet
Medlem
Medlem

Inlägg av Gäst fre jul 02, 2010 6:53 pm

KalleAnkaFanet skrev:
Brownie skrev:

Beror väl på hur man ser det. Jag vill att du ska må bra. ;D
Btw, så måste man även flytta sitt armband om man "skvallrar", eh... jag gör om det till att snacka skit om någon... =P

Haha, isf behöver jag inte vara orolig på den punkten. Snackar typ aldrig skit om folk. Uscha. (Y)

Senast ändrad av Brownie den lör jul 03, 2010 2:21 pm, ändrad totalt 1 gång

Gäst
Gäst

Inlägg av ottgra lör jul 03, 2010 12:04 pm

Attans, har vaknat på fel sida och har klagat mycket denna morgön xD :D

ottgra
Respekterad Veteran
Respekterad Veteran

Sysselsättning : Lite olika

Inlägg av Snowiiiee lör jul 03, 2010 10:48 pm

ottgra skrev:Attans, har vaknat på fel sida och har klagat mycket denna morgön xD :D
Haha, jag var på stan och såg Erik Grönwall, och klagade när jag inte såg ett smack Xp Och idag måste jag börja om tror jag.
Snowiiiee
Snowiiiee
Veteran
Veteran

Sysselsättning : Snåvi jillar Harrjy Potterj!

http://www.cellotjejen.blogspot.com

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet